Laatste zondag van het kerkelijk jaar

Vandaag, zondag 25 november, is er de dienst van gedachtenis.
In deze dienst worden de namen genoemd van gemeenteleden die het afgelopen kerkelijk jaar zijn overleden. Ook is er gelegenheid om mensen die we missen, van wie we de namen met ons meedragen te gedenken en te herinneren. De kaarsen die we aansteken met het licht van de Paaskaars doen ons zien op onze Heer Jezus Christus. Hij is de opstanding en het leven. Hij heeft licht gebracht in onze duisternis. We hopen en bidden dat dat licht in deze dienst tot troost mag zijn.

Door Annette Bos-Berkhof werd weer een prachtige symbolische schikking gemaakt bij de schriftlezing Openbaring 21: 1-7:

Twee werelden…ik zag de nieuwe hemel en de nieuwe aarde…
Op de foto zijn twee werelden te zien (halve bollen). De oude, onze wereld, is opgemaakt met dor blad, doornentakken, distels en rode anjers. Deze kleuren en soorten bloemen verwijzen naar pijn, lijden en verdriet.
De nieuwe wereld is opgemaakt met witte bloemen en gele zonnebloemen. Deze kleuren staan voor vreugde, heerlijkheid en de zonnebloemen zijn het beeld van de Vader.
Bij deze wereld, staan de 7 kaarsen van hen die wij vandaag gedenken, die in het afgelopen jaar zijn ontvallen.
En de vele waxine lichtjes voor eerder overledenen die aangestoken zijn door gemeenteleden.
De scheidslijn tussen de oude en nieuwe wereld is het kruis met het Lam (Christus) en daarbij klimop verwerkt, als beeld van trouw.

Dit bericht is geplaatst in 1. Nieuws, 3. Foto's kerkdiensten, 4. Foto Album. Bookmark de permalink.