Laatste zondag van het kerkelijk jaar – 24 november 2013

Herdenking 2013Symbolische schikking door Annette Bos-Berkhof.

Loslaten en vasthouden. Bij de lezing uit 2 Koningen 2 vers 1 tot 15a.

Loslaten en afscheid nemen is een moeilijke weg om te gaan. In 2 Koningen staat hoe Elisa met Elia mee gaat op zijn tocht naar zijn levenseinde. Drie plaatsen worden aangedaan, welke allemaal iets zeggen over de nabijheid van God in moeilijke momenten. Als laatste stap gaan de profeten door het water van de Jordaan, water dat geen dreiging is maar belofte van nieuw leven. Te zien is een schaal met water waar twee grasbundels in staan, welke afzonderlijk gebonden zijn, maar ook samen gebonden. Dat zijn de twee profeten die elkaar vast houden, omgeven door het water van de Jordaan. Er staan ook twee kaarsen in het water, deze symboliseren de overledenen van het afgelopen jaar: de heer A. Vermeulen en mevrouw A.G. de Jager-Blok. Naast de schaal een bloemstuk van twee witte rozen, welke ook de overledenen symboliseren. Erbij een stronk met de waxinelichtjes, welke verwijst naar al diegene die ons zijn voorgegaan. De stronk verwijst ook al naar de adventtijd, die volgende week zondag begint.

klik op de foto voor een vergroting

Dit bericht is geplaatst in 3. Foto's kerkdiensten, 4. Foto Album. Bookmark de permalink.