De drie dagen van Pasen

Samen, gereformeerd en hervormd, vieren we weer de diensten in de Stille Week; Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag. We vieren ze als één doorlopende dienst.

De dienst op Witte Donderdag staat in het teken van de laatste maaltijd van Jezus met zijn leerlingen. In de dienst staat het Avondmaal centraal. We vieren het deze keer op een heel speciale manier.
Het eerste gedeelte gaat over de oorsprong van de maaltijd; het Pesachmaal waarmee de uittocht Egypte begon. Daarna gaan we zitten aan de tafels die voor in de kerk staan. Daar blijven we ook zitten, zoals Jezus met de discipelen aan tafel het pesachmaal vierde. We lezen uit de Schriften, we zingen en we bidden. Brood en wijn staan op tafel, we bidden ons tafelgebed, wij wijden brood en wijn als lichaam en bloed van Jezus Christus en delen dan ook brood en wijn. Maar daarmee is de maaltijd nog niet afgelopen. Waarom zouden we niet nóg eens, zoals bij een ‘gewone’ maaltijd, in alle eerbied biddend, overdenkend en zingend het brood en de wijn delen met elkaar?
Aan het eind van de dienst ontdoen we de kerk van alles wat als sier en ornament gezien zou kunnen worden; we ontbloten de kerk en gaan in stilte weg, een beetje ontredderd. Wat zo’n mooie gedachtenismaaltijd was veranderde in een vreselijke nacht.

Op Goede Vrijdag is het thema ‘Waar was jij?’ Jezus vraagt zijn leerlingen met hem te waken, maar ze laten hem in de steek; Jezus staat er alleen voor. Centraal in de dienst staan prachtige afbeeldingen uit de Kruisweg ‘Schouwen’ van Heleen en Nico de Lange. In acht staties (afbeeldingen van de belangrijke momenten) volgen we Jezus in zijn lijden. Daarbij lezen, bidden en zingen we. Een sobere dienst waarin de afbeeldingen ons tot bezinning brengen.

Stille Zaterdag heet ‘stil’ om de verwarring van de leerlingen en volgelingen van Jezus aan te duiden. Was het dan toch niet waar? Was het allemaal voor niets? Pas aan het eind van de dienst vieren we het Paasevangelie, maar zelfs dán blijft er onzekerheid en verwarring. Het is aan ons allen om niet bij het kruis en het graf stil te blijven staan, maar de boodschap van de levende God te leven en aan anderen door te geven. De dienst krijgt vorm in een reeks lezingen, liederen en gebeden die ons vanaf de slavernij in Egypte brengen naar de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Een weg van vallen en opstaan hoop en wanhoop, maar toch . . . het licht van Christus.
Tijdens de dienst brengen we alles weer in de kerk wat we daar donderdag uit verwijderd hebben: de kerk mag weer feestelijk worden. En we gedenken onze doop, want de Paasnacht is van ouds de nacht waarin de nieuwe gelovigen gedoopt werden.

Een mooie driedaagse dienst gewenst!

Ds Jaap Huttenga

Dit bericht is geplaatst in 1. Nieuws. Bookmark de permalink.